Warsztaty: „Zarządzanie oprogramowaniem systemów sterowania ruchem kolejowym i systemów sterowania systemami pokładowymi pojazdów kolejowych, od idei do wycofania z rynku”
9.09.2025
Formularz zgłoszeniowy, agenda
Zarówno systemy sterowania i zarządzania ruchem kolejowym, jak i elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne oraz lokomotywy i wagony korzystają z licznych rozwiązań cyfrowych. Historycznie stosowano rozwiązania dedykowane kolei zarówno w zakresie stosowanych technik (np. protokołów czy zabezpieczeń), jak i w zakresie fizycznej separacji od świata zewnętrznego. Obecnie, od kilku lat, kolejowe systemy garściami czerpią z rozwiązań technicznych stosowanych w wielu obszarach techniki od systemów IT po automatykę przemysłową. Zmienia się także skala dostępności różnych rozwiązań co otwiera szeroko możliwości nie tylko hakerom, ale także haktywistom czy kombinatorom. Wszystko to razem już spowodowało zmianę reguł tworzenia, akceptacji i utrzymania cyfrowych kolejowych systemów informacyjnych i eksploatacyjnych.
Najistotniejsza zmiana to nowa norma definiująca wymagania dla oprogramowania kolejowych systemów eksploatacyjnych. Norma PN EN 50716 niedawno zastąpiła zarówno PN EN 50128:2011 dedykowaną oprogramowaniu systemów sterowania, jak i PN EN 50657:2017-10 dedykowaną oprogramowaniu w pojazdach kolejowych. Jeśli jednocześnie uwzględnić rozporządzenie CRA, czyli akt o cyberodporności, który jasno wskazuje, że od grudnia 2027 dostarczane będą mogły być kolei tylko takie produkty z elementami cyfrowymi, które spełniają odpowiednie wymagania odporności na cyberzagrożenia. Potrzebę uaktualnienia wiedzy kolejowych inżynierów i decydentów w tym zakresie uznać należy za bardzo pilną.
W związku z powyższym SIRTS w dniu 9.09.2025r w Warszawie (ul. Puławska 361, 02-801 Warszawa) organizuje warsztaty „Zarządzanie oprogramowaniem systemów sterowania ruchem kolejowym i systemów sterowania systemami pokładowymi pojazdów kolejowych, od idei do wycofania z rynku” do udziału, w których serdecznie zapraszamy.
Program*
10:00 – 10:10 Rejestracja uczestników
10:10-10:40 Co akt o cyberodporności (CRA act) oznacza dla cyfrowych rozwiązań kolejowych;
oraz co akt o sztucznej inteligencji (AI act) oznacza dla kolei. Marek Pawlik, Instytut Kolejnictwa
10:40-11:40 Przegląd kolejowych produktów z elementami cyfrowymi i związanych z nimi ryzyk. Marek Pawlik, Instytut Kolejnictwa
10:40 – 11:40 Prace Instytutu Kolejnictwa w zakresie badania produktów na zgodność z CRA,
ocena: identyfikacji wymogów, specyfikowania wymagań, charakterystyk produktów.
11:40-12:10 przerwa kawowa
12:10- 13:10 Spójność bezpieczeństwa, ochrony i cyberbezpieczeństwa – rekomendacja ISAC-Kolej.
Marek Pawlik, Instytut Kolejnictwa
13:10-13:40 Budowanie kompetencji inżynierów z wykorzystaniem cyberpoligonu.
13:40 – 14:20 Lunch
14:20 – 16:20 Aktualne wymagania w zakresie tworzenia i akceptacji oraz utrzymania oprogramowania, a także odpowiedzialność za wprowadzanie zmian w eksploatacji i zarządzanie konfiguracją. Marek Pawlik, Instytut Kolejnictwa
16:20 – 17:00 Otwarta dyskusja
17:00 Zakończenie warsztatów
Koszt udziału w warsztatach to 1350 netto plus 23% VAT i obejmuje udział w szkoleniu, materiały elektroniczne i wyżywienie. Koszt nie obejmuje zakwaterowania. Zgłoszenia przyjmowane są do
1 września 2025 r. Płatność za szkolenie proszę dokonywać na podstawie faktury VAT.