W dniu 28 października 2010r w hotelu „Start Felix” w Warszawie odbyły się organizowane przez SIRTS warsztaty:
„Najnowsze europejskie wymagania dla taboru trakcyjnego i pasażerskiego”, w których udział wzięło 75 osób z 38 firm.
W dniu 11 czerwca 2010 Państwa Członkowskie przegłosowały przyjęcie decyzją Komisji Europejskiej specyfikacji TSI dla taboru trakcyjnego i wagonów pasażerskich. Kompletny tekst w języku polskim do weryfikacji został przekazany przez Komisję Europejską w połowie września. Specyfikacja ta spowoduje uporządkowanie w skali Wspólnoty Europejskiej wymagań dla taboru i jego wybranych elementów. Jednocześnie spowoduje poważne zmiany w zakresie badania i certyfikacji taboru. W związku z tym zachodziła pilna potrzeba szczegółowego omówienia zarówno tej regulacji jak i innych z nią powiązanych w celu budowania kompetencji polskiego przemysłu.
Na warsztatach zostały zaprezentowane następujące prezentacje:
-
Wymagania dla taboru w kontekście dyrektyw o interoperacyjności i bezpieczeństwie transportu kolejowego. Marek Pawlik, PKP PLK S.A.
-
Podsystem tabor według TSI LOC&PAS zaakceptowanego przez Państwa Członkowskie.
Andrzej Harassek, European Railway Agency.
-
Składniki interoperacyjności w taborze kolejowym, wymagania i certyfikacja. Zbigniew Durzyński, IPS TABOR.
-
Certyfikacja taboru jako podsystemu. Andrzej Massel, Instytut Kolejnictwa.
-
Interfejs pomiędzy taborem a podsystemami Energia i Infrastruktura. Artur Rojek, Instytut Kolejnictwa.
-
Wymiana nakładek na pantografach taboru trakcyjnego. Kazimierz Woźniak, PKP PLK S.A.
-
Interfejs pomiędzy taborem a podsystemami Ruch, Sterowanie i Aplikacje telematyczne. Marek Pawlik, PKP PLK S.A.
-
Renotyfikacja jednostek notyfikowanych do dyrektyw 2001/16 i 96/48 na dyrektywę 2008/57. Wojciech Rzepka, PKP PLK S.A.
-
Non Road Mobile Machinery Directive – wpływ prawa wspólnotowego na modernizację i eksploatację lokomotyw spalinowych.
Uczestnikom warsztatów zostały udostępnione następujące dokumenty:
- DV29EN05_przekazywanie do eksploatacji
- DV31EN01_certyfikacja odpowiedzialnych za utrzymanie
- DV34EN02_zalaczniki_II_V_VI_Dir08-57
- DV36EN02_publikowanie dokumentu referenyjnego
- DV38EN01_zgodnosc z typem
- l_31997L0068PL - NRMM Directive
- l_01320060118pl00010072 - TSI TAF
- l_03720060208pl00010049 - TSI NOI
- l_04520090214pl00010016_zmiana TSI WAG i OPE
- l_06420080307pl00010071 - TSI SRT
- l_06420080307pl00720207 - TSI PRM
- l_08620100401pl00290047_NRMM Directive
- l_13620080524pl00110017 - TSI CCS zal A
- l_19420090725pl00600074_TSI CCS rozdz 7
- l_28420061016pl00010176 - TSI CR CCS
- l_30520071123pl00300051_rejestr pojazdow
- l_31520071203pl00140041 – PRR
- l_34420061208pl00010467 - TSI WAG
- l_35920061218pl00010160 - TSI CR OPE
- ST02PL02_TSI_CR_INFRA
- ST03PL02_TSI_CR_ENE
- ST05PL05_TSI_CR_RST
- ST06PL02_MODULES
- ST07PL02_TSI_NOISE
- ST08EN01_TSI_TAP
- ST09EN01_TSI_CR_OPE
Udział w warsztatach był odpłatny. Koszt uczestnictwa jednej osoby wynosił 600 zł (obejmuje : udział w warsztatach, materiały, obiad, obsługę kawową). Dla członków wspierających SIRTS decyzją zarządu obowiązywały zniżki: 100 % dla pierwszego uczestnika, 50% dla pozostałych uczestników.