Przed dzień Targów Trako 9 października w Gdańsku odbyło się II Międzynarodowe Seminarium
„Styk Systemów Kolejowych1435/1520 mm”.
Spotkanie zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności I Rozwoju Transportu Szynowego SIRTS, PKP S.A., CNTK, SITK RP. oraz Międzynarodowe Targi Gdańskie.
Patronat honorowy nad konferencją objęło Ministerstwo Transportu oraz Europejska Agencja Kolejowa (ERA).
Konferencja składała się z III sesji podzielonych tematycznie.
Uroczyście Prezes Targów Gdańskich wraz z Prezesem SIRTS powitali uczestników konferencji.
W pierwszej sesji poświęconej perspektywom rozwoju transportu kolejowego Euro-Azja, zostały przedstawione cztery prezentacje.
Wizje i działania związane z rozwojem transportu kolejowego Europa Azja zaprezentowali: pan Mirosław Kanclerz z UIC oraz pan Viktor Zhukov z OSJD.
Wizje oraz wsparcie przemysłu reprezentowanego przez Unife dla rozwoju transportu kolejowego Europa- Azja przedstawił pan Giorgio Travaini z UNIFE.
Uwarunkowania techniczne I potrzeby biznesowe systemu kolejowego 1435/1520 w EU omówił pan Libor Lochaman z CER.
W sesji drugiej pan Marcel Verslype (ERA) zaprezentował wstępne ustalenia grupy roboczej ERA WP 1520 dot. wyzwań i zagrożeń związanych z możliwością włączenia wymagań dla kolei 1435/1520mm do prawodawstwa UE, pan Thomas Leimgruber (CIT) omówił działania Komisji Międzynarodowego Transportu Kolejowego (CIT) zmierzające do zbliżenia procedur ruchowych stosowanych w systemach 1435/1520 mm, a pan Marek Pawlik (Ministerstwo Transportu) przedstawił zapisy formalno prawne w obowiązujących decyzjach KE dotyczących kolei 1520.
Trzecia sesja przedstawiała rozwiązania techniczne przeznaczone do pokonywania barier pomiędzy systemami 1435/1520. Pan Mirosław Kanclerz omówił Studium UIC oceny porównawczej europejskiej europejskich systemów zmiany rozstawu kół.
Sponsorzy konferencji zaprezentowali rozwiązania techniczne: pan Robert Dumański (Sigma) przedstawił Interoperacyjność transportu- SUW 2000, pan Mario Oriol (Patentes Talgo) omówił przeszłość, teraźniejszość oraz przyszłość systemu zmiany szerokości Talgo Rd a pan Jerzy Wachowiak (Winuel) przedstawił wdrożenie aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych z uwzględnieniem styku systemu kolejowych 1435/1520 mm.
W seminarium udział wzięło 80 osób, przedstawicieli z następujących instytucji i przedsiębiorstw:
- Ministerstwo Transportu
- AB "Lithuanian Railways"
- AŽD PRAHA
- Bombardier Transportation (ZWUS) polska sp. Z o.o.
- Bumar Sp. z o.o.
- CargoTechnologies GmbH
- Cemet S.A.
- CER
- CNTK
- Comité international des transports ferroviaires (CIT)
- ERA
- Finnish Rail Agency
- Funkwerk IT Polska Sp. z o.o.
- Instytut Pojazdów Szynowych TABOR
- Kamax Sp. z o.o.
- Linia Hutnicza Szerokorowa sp. z o.o.
- Lithuanian Railways
- Odlewnia Żeliwa Bydgoszcz Sp. z o.o.
- OSZD
- P.W. ALZA
- Patentes Talgo S.A.
- PKP CARGO S.A.
- PKP Intercity Sp. z o.o.
- PKP PLK S.A.
- Pojazdy szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
- Politechinka Krakowska
- Przedsiębiorstwo Spedycyjne TRADE TRANS Sp. z o.o.
- Radsatzfabrik Ilsenburg GmbH
- Sigma Sp. z o.o.
- Skanska S.A.
- SMOiC Frenoplast BUŁHAK I CIEŚLAWSKI Sj.J.
- Tens Sp. z o.o.
- Trade Trans Sp. z o.o.
- TÜV Rheinland Polska Sp. z o.o.
- UIC
- UNIFE
- Uniwersytet Wrocławski
- VR Ltd P.O.
- W.P.S. "Kolbet" S.A.
- Wagony Świdnica S.A
- Winuel S.A.
Seminarium było tłumaczone na trzy języki: polski, angielski, rosyjski.
Fotorelacja z seminarium: